Ceremonie

Bij de officiële ceremonie was de familie van Jeroen Severs aanwezig, evenals vertegenwoordigers van de Koninklijke Marechaussee, Rijkswaterstaat, veteranenorganisaties en leden van het gemeentebestuur. Ook burgemeester Beenakker van Tiel was erbij, omdat het viaduct grenst aan de gemeente Tiel. Het Orkest Koninklijke Marechaussee verzorgde de muzikale omlijsting.

Opdat wij niet vergeten

René Parijs, directeur van het Marechausseemuseum, heette de aanwezigen welkom, waarna majoor Maria Donk de ceremonie leidde. Burgemeester Josan Meijers sprak de aanwezigen toe. “Het leven loopt niet altijd zoals je verwacht. Jeroen heeft op allerlei plaatsen zijn sporen achtergelaten. Ik ben trots dat wij als gemeente Buren deze handeling mogen verrichten, dat we dit viaduct mogen vernoemen naar Jeroen.”

Brigadegeneraal Hendrickx vertelde over het project om bruggen en viaducten te vernoemen naar gesneuvelde militairen. “We herinneren ons die vreselijke nacht in 2004 alsof het gisteren was. Jeroen werd slechts 29 jaar oud. De wijzers van de klok kunnen we niet terugdraaien. Herinneren kunnen we wel. Met het onthullen van dit bord houden we zijn naam in ere.”

Luitenant-generaal bd Van Griensven sprak als voorzitter van het Veteranen Platform. “Herdenken toont respect naar de militair die het hoogste offer bracht, het toont dankbaarheid voor onze vrijheid en is een waarschuwing voor onze toekomst. Opdat wij niet vergeten.”

Bijzonder moment

Na de toespraken onthulde burgemeester Josan Meijers samen met de neven en nichten van Wachtmeester Severs symbolisch een naambord, dat een plek zal krijgen in het Marechausseemuseum. De nabestaanden van Jeroen Severs zijn ontroerd door de vernoeming. Zijn moeder, Greet Severs: “Een gebouw van de Koninklijke Marechaussee kreeg de naam van Jeroen. Er is een plantsoen in Zoelmond, een hoekje in het museum en het boek ‘Onder vuur’ waar Jeroen een rol in speelt. En nu een viaduct. Het is een vreemde gewaarwording om de naam van je zoon op een viaduct te zien. Vandaag is een bijzonder moment. Jeroen zal niet meer vergeten worden.”

Blijvende herinnering

Landelijk worden 43 viaducten vernoemd naar omgekomen militairen. Dit project is een initiatief van het Ministerie van Defensie en het Veteranen Platform in samenwerking met Rijkswaterstaat en gemeenten. Met de naamgeving van bruggen en viaducten worden militairen zichtbaar gemaakt die in het recente verleden in het kader van de vrijheid hun leven gaven. Hiermee ontstaat een blijvende en passende herinnering aan hen die zich onvoorwaardelijk hebben ingezet voor de veiligheid van anderen.